top of page

Gemeenschapszin heeft het zin?

Een goede vraag voor de samenleving en speciaal voor Oosterwold. Dat is het nieuw te ontwikkelen gebied in Almere waar bewoners zelf verantwoordelijk zijn voor het vormgeven van de omgeving. Deze verantwoordelijkheid houdt in dat de samenleving zoals wij die kennen, namelijk dat de Gemeente alles regelt voor wat betreft voorzieningen, hier niet bestaat. Dus wij leggen zelf wegen en groenvoorzieningen aan. Wij zijn de initiatiefnemers als er behoefte is aan winkels, cafés, scholen, bibliotheken, krant noem het maar op. Hiervoor is het belangrijk dat wij samenwerken om kennis te delen en dingen van de grond af te krijgen.

Terwijl ik buiten op mijn veranda thee zit te drinken sla ik de Flow eens open. Daarin staat een artikel dat mij aanzette om dit blog te gaan schrijven. Het gaat over het nut van gemeenschapszin volgens de ‘Ubuntu’-filosofie. Heel actueel voor ons ‘Oosterwolders’ dus.

‘Ubuntu’ is een Afrikaanse filosofie die vrij vertaald ‘Ik ben omdat wij zijn’ betekent. Je gaat daarbij minder uit van het ‘ik’, maar meer vanuit het ‘wij’. Tijd om daar eens even goed in te duiken.

Ik ga even zo’n twee en een half jaar terug in de tijd. Voor velen was het bouwen van een huis en een weg aanleggen niet dagelijkse kost. Samenwerken is een belangrijk element geweest van het wel of niet slagen ervan. Wij bundelden onze krachten, kennis en vaardigheden en zetten diverse werkgroepen op. Onze kracht was deze samenwerking, zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoefde uit te vinden.

Wat kenmerkend is voor alle samenlevingen is dat er mensen zijn die hard werken en zich inzetten voor de gemeenschap, maar dat er ook mensen zijn die dat niet doen of die dat niet kunnen. Dat is niet erg, niet iedereen voelt zich daartoe geroepen. Wat ik zelf als vervelend heb ervaren is, wanneer mensen zich verheven voelen boven de rest en die hun zin ‘afdwingen’ ten koste van het woongenot van anderen. Er zijn helaas al een paar initiatiefnemers vertrokken om deze reden. Dat vind ik erg jammer, want als je de Ubuntu-filosofie toepast, dus samen overlegt en van inlevingsvermogen getuigt, dan krijg je sneller en beter resultaat zonder afvallers.

Ubuntu gaat ervan uit dat wij als mens meer gemeen hebben dan niet, dus vanwaar het onderscheid tussen ons accentueren? Samenwerken is niet de vijand van individualiteit of identiteit. Je mag je als individu uitdrukken, maar met respect voor je omgeving.

En net zoals de hoogleraar en psychoanalyticus Paul Verhaeghe schrijft: Ik citeer; ‘Voor een gezonde samenleving bestaat er evenwicht tussen identificatie en separatie’. Dus spiegel je aan de anderen, verbind je, maar blijf autonoom en onafhankelijk.

In mijn beleving is de hele samenleving toe aan een nieuwe vorm van leven en staan we hier als Oosterwolders in de proeftuin om deze toe te passen. Volgens mij ligt met name hier de ware uitdaging van Oosterwold. Niet alleen het bouwen van je huis, maar ook gezamenlijk bouwen aan een nieuwe vorm van samenleven. Dus om antwoord te geven op de vraag of samenwerken in een gemeenschap nut heeft, kan ik vanuit mijn eigen ervaring volmondig ja zeggen.

Ibolya Moór woont in Oosterwold en schrijft momenteel aan haar boek De Vloek van de Hongaarse familie Moór dat volgend jaar uitkomt.

Als je lid wordt van haar website staan daar leuke gratis freebees op. Klik hier om je in te schrijven en schrijf je in via de login button rechts bovenin. Vul je emailadres en een zelfverzonnen wachtwoord in en je krijgt een email met de link.

Je kunt je ook alleen abonneren op haar blogs. Daarvoor kan je het invulformulier invullen op dezelfde pagina.


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page