top of page

Een klein beetje Oosterwolderen bestaat niet, net zoals voor mij een klein beetje een boek schrijven


Of je gaat er helemaal voor of niet. Een tussenweg om een huis in Oosterwold te bouwen is er niet. Ik merk dat hetzelfde geldt voor het schrijven van een boek. Van een beetje schrijven komt het boek er niet, dacht ik bij mezelf, terwijl ik kijk naar de poelen modder die voor de deur liggen. Net zoals een klein beetje een huis in Oosterwold bouwen. Dat gaat ook niet. Na jarenlang er dagelijks aan te gewerkt te hebben staat er nu een mooi huis en zo hoop ik deze zomer, het eindresultaat van jarenlang schrijven, een mooi en interessant boek te hebben geschreven.

Zoals met elk groot en nieuw uit te vinden project, modder ik in het begin maar een beetje aan en is het een kwestie van uitproberen en doorzetten. Zo kijk ik naar het bouwen in Oosterwold en het schrijven van mijn eerste roman. Gaandeweg leerde ik dingen die mij uiteindelijk in staat stelden om van een stuk landbouwgrond mijn eigendom te maken en er een huis op te bouwen. De hobbels en bobbels van het het proces voor lief nemend. Want eenmaal A gezegd, komt B, C en uiteindelijk pas Z, want de hobbels waren talrijk.

Bij het schrijven onderging ik een soort gelijk proces. Eerst het idee van een boek uitwerken en vervolgens intensief onderzoek plegen, kijken hoe ik het ga verwerken en schrijven maar. Ook in dit proces neem ik de hobbels en bobbels voor lief, want ik heb A gezegd en ik wil doorgaan tot het eindpunt. Ook hier moet ik tot Z doorgaan, want ik kom ook in dit proces mega veel hobbels tegen.

De vergelijking: Het schrijven van een ontwikkelplan bezie ik als het opzetten van de verhaallijn in een boek. Bij een ontwikkelplan had ik een idee, maar het project zelf moest nog helemaal ingevuld gaan worden. Welk huis ga ik bouwen en welk fundament heb ik nodig ?Hoe regel ik het met de zelf aan te leggen kavelweg? De invulling komt gaandeweg. Zo ook met het boek. Ik heb een thema en een verhaal, maar hoe passen de hoofdpersonen en karakters erin? In welke vorm ga ik het gieten en hoe loopt de weg naar publicatie?

Sinds het voorjaar ben ik het eerste manuscript aan het herschrijven in een word document. Dit is voor mij een lastig proces aangezien ik niet lang achter een toetsenbord kan zitten, vanwege mijn (herstellende) nekhernia. Maar net zoals in Oosterwold, moest ik inventief zijn om toch de zaken voor elkaar te krijgen. Ik rommelde wat met mijn stoel, voetenbankje, met de plaats van mijn laptop, maar totdat ik een paar dagen geleden een ander plannetje kreeg, hielp dat allemaal niet. De druk op mijn nek was zo groot, dat ik na tien minuten schrijfwerk al pijn kreeg. Nu heb ik een beeldscherm op tafel gezet en ligt de laptop op mijn schoot, met een kussen onder mijn voeten. Het blind typen gaat nog niet vlekkeloos, maar het gaat elke dag makkelijker. Ik moest duidelijk mijn weg nog vinden.

Voor bouwen in Oosterwold was er in het stadium, dat ik erin stapte, ook nog geen uitgesleten pad wat ik kon volgen. Beter gezegd ik moest het pad zelf nog aanleggen.

Blijkbaar hou ik van dingen zelf uitzoeken en zaken andersom te doen. In Oosterwold werkte het zo en nu met mijn boek idem dito. Op dit moment breng ik de structuur erin aan, terwijl andere schrijvers dat vooraf doen. Maar ik heb A gezegd en ga door totdat het gepubliceerd gaat worden.

Ach ja een beetje Oosterwolder is daar niet bang voor. Het proces is een beetje hetzelfde, maar de uitvoering is wel wat anders. Want in plaats van letterlijk te schuifelen door de dikke kleimodder, zoals vorig jaar, zit ik nu hoog en droog. Behalve de weg voor de deur dan…, die wordt pas volgend jaar aangepakt.

Nu heb ik wel zelf aangegeven hoe ik een project aanpak, maar waar ik nu benieuwd naar ben is hoe jij een project aanpakt?

En als je met een project bezig bent, waar zit jij in dit proces?

Is het een project waarbij je het wiel nog moet uitvinden? Hoe doe je dat?

Hoe vind jij je weg ? Of heb jij je weg gevonden?

Laat je het me weten?

Blije groet,

Ibolya Moór

De vloek van de Hongaarse familie Moór.

P.s. Vind je dit een leuk artikel, deel het dan!

Verder nieuws!

  • Sinds een paar weken mag ik mezelf correspondent van het Online Klein Wonen Magazine noemen. Binnenkort komt er weer een nieuwe editie uit met een interview dat ik heb mogen afnemen.

  • Er heeft weer een leuk artikel over Oosterwold in de Volkskrant gestaan. Klik hier voor een foto.

  • Afgelopen woensdag 28 november ben ik voor het eerst van mijn leven op de radio geweest. NPO-radio een woensdag 28 november bij Nieuws en Co om 16.45. Klik hier voor de replay. Het stukje over Oosterwold begint om 16.45.

  • Om te leren in het openbaar te spreken heb ik een opleiding in Londen gedaan.

  • De knoop is doorgehakt! Komende zomer wil ik het boek uit gaan geven.

  • Omdat mijn focus nu voornamelijk op het schrijven van mijn boek is gericht, zullen de blogs en vlogs op een laag pitje komen te staan.

  • Wil je je aansluiten bij mijn community dan nodig ik je van harte uit op mijn facebookpagina Ibolya Moor Schrijf je Blij. Klik hier.

  • Ik heb hulp gekregen van een grafisch ontwerper, Monique de Vos! Zij heeft een prachtige advertentie voor mij ontworpen. (zie bovenstaande foto) Daarnaast zijn we bezig met het ontwerpen van de cover, het logo, mediaberichten en krijgt mijn website een make-over.

  • Voor wat de financiering van het boek betreft, heb ik de hulp van experts op het gebied van Crowdfunding ingeroepen.Deze actie zal ik denk ik over zo’n drie maanden gaan opstarten.

  • Voor zover ik het nu kan overzien, ga ik het uitgeven zelf verzorgen via self-publishing.


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page