top of page

Sleepnet Referendum. Mijn spontane deja vu met wat vroeger het Oostblok genoemd werd.

Gisteren deed ik de test ‘voor of tegen het referendum ’. Mijn uitkomst was dat ik 50% voor het referendum was.

Mijn boodschap is; laat je niet misleiden door zo’n antwoord. Ik ben namelijk 100% tegen, maar met gegoochel van de vraagstelling laten ze je denken dat je er wel een beetje voor bent. Ik zal uitleggen hoe dat komt.

De opbouw van de vragen zijn zo, dat je het gevoel krijgt dat je aangeeft wat je wilt, maar niets is minder waar. Klik hier. Er zitten een flink aantal vragen bij waar je het echt eens of oneens zou kunnen zijn, maar er ook vragen tussen waar je alleen uit twee “kwaaien” kan kiezen.

Neem bijvoorbeeld de vraag: Mogen de gegevens van telefoon en radio opgeslagen worden of die van telefoon, radio en internet? Nou van mij mogen ze beiden niet! Maar die mogelijkheid is er niet in de referendumwijzer. Zo zitten er meer vragen bij die je op het verkeerde been zetten. Als je deze terug leidt tot wat jij echt wilt, dan zal je zien dat je op een andere score uitkomt dan wat de wijzer aangeeft.

Wat ik ook vreemd vind is, dat ik op radio Veronica de dj hoorde vertellen dat onze Premier gisteren gezegd zou hebben om niet te stemmen op het referendum? Wat een rare uitspraak voor een Premier.

Normaal gesproken hou ik me helemaal niet met politiek bezig, want ik hou er gewoon niet van. Maar deze verkiezingen voeren mij spontaan terug naar mijn familiebezoeken in voormalig satellietland Hongarije.

Daar zat ik dan eerst als kleuter en later als puber bij de gesprekken die er stiekem werden gevoerd. Ja, want het ging erover hoe het met mijn familie ging en zelfs dat mocht niemand horen. Want een klacht dat je economisch niet goed ging of dat niet Pro Rusland was Anti Rusland. En wanneer je Anti Rusland was, dan kon je worden opgepakt en verdween je soms ergens in de duistere kelders van de Hongaars/Russische inlichtingendienst.

Dus de ramen en deuren werden afgesloten en de gordijnen gingen dicht. De radio werd hard aangezet en fluisterend spraken ze over wat er speelde. Je wist maar nooit of er toevallig een blokhoofd of een andere verrader langs liep die je kon aangeven. Deze blokhoofden en/of verraders kregen dan weer een extra punten voor privileges. O ja, want deze mensen hadden privileges. Moest de gewone Hongaar al blij zijn, na 10 jaar wachttijd, met een trabant, dan kreeg het blokhoofd deze binnen 5 jaar of hij kreeg wel een zastava…… Dit zijn mijn eigen herinneringen. In mijn boek de Vloek van de Hongaarse familie Moór vertel ik nog veel meer over wat het Russische regime mijn familie heeft aangedaan, mocht je daar benieuwd naar zijn.

Maar we gaan nog naar een stapje minder ver terug in de tijd. Zo’n 18 jaar geleden kreeg ik met hetzelfde te maken tijdens mijn vakantie/vrienden bezoeken in Cuba. O ja, daar hadden ze ook blokhoofden en ook daar gingen de deuren en ramen dicht…hetzelfde verhaal. En net zoals in Hongarije werd elke brief die je verzond door een inlichtingendienst gescreend. Je moest altijd afwachten of je brief ooit aankwam. Meestal niet.

En gaat het referendum over onze veiligheid? Eerst hebben ze onveiligheid gecreëerd en nu maken ze er gewoon misbruik van dat zoveel mensen angstig zijn geworden. O ja angst, massa manipulatie ten top, want dan denk je niet goed meer na.

En ze gaan nog verder, want ook gewone bloggers zoals jij en ik moeten nu een lijst bij gaan houden van de mensen die bij ons inschrijven. Ik was vroeger juist zo trots op onze vrijheid van meningsuiting, want een groter contrast dan waarin ik ben opgevoed bestond er niet. Het vrije Nederland en het bezette Hongarije. In mijn optiek ben ik onderweg naar het ouder worden minder vrij geworden. En deze trend zet zich nog steeds meer voort, zeker met de nieuwe vrijheden die de AIVD krijgt.


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page