top of page

Tips voor het opbouwen van zelfvertrouwen.


Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? Hieronder een paar manieren om dat op te bouwen. Blog deel 2 van 2A Wegwijzers naar succes volgens Napoleon Hill en Ibolya Moór.

Tja en daar zit je dan. Beseffend dat dat je het broodnodige zelfvertrouwen toch niet zo te pakken hebt, zoals je dat graag zou willen. Wat zou je dan kunnen ondernemen om je zelfvertrouwen te laten groeien? In mijn vorige blog heb ik besproken dat stap 1 het onderkennen van je probleem “te weinig zelfvertrouwen” is. Dat stap 2 acceptatie is van wat er allemaal niet goed bij je functioneert. Het oude patroon dat zo in je hersenen ingesleten is, niet goed of goed genoeg voor je. Hoe ga je die oude patronen als het ware wissen en nieuwe gewenste patronen opnieuw aanleggen?

Dezelfde vriendin die mij vroeg hoe ik erachter was gekomen dat ik te weinig zelfvertrouwen had vroeg hoe ik bezig ben om mijn zelfvertrouwen op te bouwen. Hieronder zal ik je een paar manieren geven waarop je het ingesleten patroon eigenlijk kan overrulen door een gewenst patroon. Want echt je geheugen wissen is heel erg moeilijk, ik zou niet weten hoe. Maar als een ander patroon meer ingesleten raakt, dan ga je vanzelf op het meest ingesleten pad over.

Ik denk dat ik dit het beste kan uitleggen aan de hand van een metafoor. Je hebt een mountainbike pad. Je fietst elke keer datzelfde rondje en je volgt de sporen. Dat zijn op een gegeven moment ingesleten patronen/sporen geworden. Het is ook veel makkelijker om het spoor te volgen dan dat je probeert naast het spoor te rijden of zelfs om een heel nieuw spoor aan te leggen. Dat kost enorm veel meer energie en moeite. Dus wat doe je? Je gaat fietsen en volgt het spoor. Maar nu gaat dat spoor op een gegeven moment dwars door echt een diepe modderpoel. Je gokt of je erdoorheen kan fietsen. Maar dat lukt niet, je komt stil te staan en je valt. Kletsnat en vies stap je weer op je fiets en ga je als dat nog lukt verder. Echt comfortabel is het niet meer. De volgende keer dat je bij die modderpoel aankomt kijk je of je eromheen kan rijden. Want nu weet je dat doorfietsen geen optie is. (Het heeft niets met sterker worden te maken, de poel is gewoon te diep) Wat kan je doen? Eerst kan je tot stilstand komen. Dan kan je afstappen. Wellicht kan je de fiets aan de hand nemen en om de poel heen lopen. Tja d e vaart is er wel uit en eigenlijk baal je, want je moet weer helemaal opnieuw in je fietsritme komen. Maar het was beter dan weer zo hard te vallen en helemaal nat en vies te worden. Je bent begonnen met het creëren van een nieuw spoor.

Een andere situatie:

Je bent gezellig met een groepje aan het mountainbiken. Het gaat lekker hard en iedereen ragt door alles heen. Je bent aan de klets met een maat. En ja hoor ineens sta je er weer voor, Die poel, je was hem helemaal vergeten! Je remt te laat en slipt dus door de poel in. Voor je het weet lig jij en je maat plat. Je was afgeleid en daarom niet bezig met het spoor dat je volgde. Je zat in een soort van gewoonte, je onderbewustzijn had het overgenomen. Die wist hoe het spoor liep en hoe je moest fietsen. Dus kon jij lekker kletsen en voor je het wist zat je dus in het oude spoor. Een spoor wat niet ok was.

In deze metafoor weet je dus dat het ene spoor niet ok is en probeer je het te omzeilen. Maar zodra je afgeleid wordt zit je dus weer in het oude spoor. Dat gebeurt dus met werkelijk alle zaken waar je een ander spoor voor wilt gaan volgen. Maar we gaan nog een stapje terug. Want in dit voorbeeld weet je dat je af kunt stappen en om de poel heen kunt lopen om een nieuw spoor te maken. Maar in het echt heb je geen idee wat je kunt doen om een nieuw spoor te creëren in je hersenen. Daarvoor heb ik hier een paar tips. Kijk welke tip het beste bij jou past.

  1. Mediteren. In die stilte zal je je hart /ziel kunnen horen fluisteren welke weg je moet gaan om een nieuw spoor te trekken. Als je echter niet gewend bent aan mediteren dan zal deze manier voor jou niet gauw als een goede weg voelen, want hoe stiller je probeert te worden des te meer zal je het geschetter van binnen horen. Dit vergt een enorme inzet. Ik heb ook niet gezegd dat een wegomlegging in je hersenen makkelijk zou zijn, maar wellicht zijn er makkelijker manieren.

  2. Wandelen met mijn hond. Al wandelend probeer ik dan echt in het hier en nu te leven. De hertjes te zien hollen of de vogels te zien vliegen. Ik voel op die momenten mijn hartje zingen. Dus ik weet dat dit goed voor mijzelf is en dat ik bezig ben om oude sporen van alleen maar na te denken aan het veranderen ben. Daarnaast ben ik bezig om ruimte te creeren voor een nieuw spoor. In een over vol bos is het lastig nieuwe paden creëren zeg maar.

  3. (Zelf)hypnose. Hypnose of zelfhypnose, met behulp van opnames van (zelf) hypnose om het nieuwe pad in je hersenen aan te leggen, kunnen het proces een stuk sneller voltooien.

  4. K-psych is ook een methode die je toe kunt passen.

  5. Zelfvertrouwen opbouwen en een nieuw spoor trekken kan je ook met behulp van speciale muziek. Bv. Binaurel, monaurel of isochronic beats. Deze “muziek” helpt je om je hersenen opnieuw te reconstrueren.

  6. Doen wat er in je opkomt wat je op dat moment blij maakt. Dan maak je ruimte in je hoofd om een nieuw spoor te kunnen trekken. Zoals eerdergenoemd kan je in een overvol bos geen nieuw spoor trekken. Denk nog maar eens aan mijn mountainbike metafoor. Wanneer er alleen maar bosjes en bomen naast beide kanten van de poel staan dan is er toch geen plaats voor een nieuw spoor.

  7. Essentiele oliën. Voor mij zijn er oliën die ervoor zorgen dat ik beter in mijn vel komt te zitten, waardoor mijn zelfvertrouwen weer toe kan nemen. Want hoe slechter ik me voel, des te minder zelfvertrouwen ik heb.

  8. En tenslotte je geen zorgen maken over hoe anderen over je denken. Ik hou van bloggen, schrijven, vloggen, dichten en een boek schrijven. Het kan suf overkomen, maar ik word er blij van. Uiteindelijk is dat het belangrijkste wat je jezelf kunt geven. Dat je jezelf accepteert wie je bent en leuk gezelschap gaat vinden. Want eigenlijk zijn we weer bij het begin van dit blog. Het begint met acceptatie van….

Ik hoop dat je hiermee wat wijzer geworden bent. Ik heb er in ieder geval baat bij en pas alles toe. Doe jij het op een andere manier of heb je iets wat deze lijst aan kan vullen laat je het me weten?

Like, deel en geef commentaar als je het hiermee eens bent!

Lieve groet,

Ibolya Moór


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page