top of page

De 10e wegwijzer naar succes: De juiste manier van denken oftewel mindset.


Heb jij er wel eens over nagedacht waarom de een succesvol is en de ander niet?

Vind jij het oneerlijk verdeeld in de wereld?

Stoort je dat? En ben je benieuwd naar de oorzaak?

Dan kan dit blog interessante informatie voor je bevatten.

Dit is de 10e blog over de wegwijzers naar succes van Napoleon Hill en Ibolya Moór.

Waarom heeft de ene wel succes en de ander niet? Kort door de bocht bepaald hoe je over jezelf denkt of je succesvol in je leven zult zijn of niet. Dat is een nogal heftige stelling, maar ik kan het niet anders dan eens met NH zijn.

Waarom is het zo belangrijk om positief over jezelf te denken? Aan de hand van een praktijkvoorbeeld zal ik proberen het uit te leggen. Toen ik voor mijn eerste motorexamen moest opkomen was ik niet echt overtuigd van mijn eigen kunnen. Ondanks dat ik goed rijden kon, vaak geoefend had en goed voorbereid was liet ik me van de wijs brengen door de examinator. Hij werkte vreselijk op mijn zenuwen. Het examen ging eigenlijk prima. Geen foutjes bij de speciale verrichtingen tijdens en het rijden, maar toch voelde ik me gaandeweg steeds meer onzeker worden. Ik liet me beïnvloeden door de uitstraling van de examinator en dat kon alleen omdat ik niet 100% in mezelf geloofde, terwijl ik het wel kon. Het gevolg was dat ze liever hadden dat ik het examen nog een keertje over deed. Nergens op gezakt, maar ze hadden mijn groeiende onzekerheid gevoeld.

De tweede keer, een maand later, dacht ik dat gebeurt me niet nog een keer. Ik trok mijn eigen motorpak aan (iets wat ze liever niet hadden), maar wat mij zekerder maakte. Ik prentte mezelf in dat ik goed kon rijden en dat niemand me iets kon maken. Ik dacht goed over mezelf en over mijn rijvaardigheid. Ik slaagde dan ook met vlag en wimpel.

Momentopname zeggen ze wel eens. Maar het gaat dieper dan alleen een momentopname. Het gaat om jouw diepe overtuigingen. Is er in jouw leven al vaak gezegd dat je ergens niet goed in bent, of dat je lelijk, lui etc. bent, dan ga je dat voor waar aannemen. Hoe je opgevoed bent is van cruciale betekenis.

Volgens wetenschapper Dr. Bruce Lipton leven wij mensen de eerste 7 jaren van ons leven op een bepaalde frequentie, de theta-frequentie. Dat is de frequentie net voordat je in slaap gaat vallen oftewel de trance frequentie. Tot en met je 7e jaar ben je als het ware een soort videorecorder en neem je alles van je omgeving in je op. Dat is ook de reden dat baby’s, peuters en kleuters in een razend tempo alle mogelijke informatie van zijn omgeving op kunnen nemen. Dat moet ook wel, want wanneer je geboren bent moet je binnen een paar jaar toch al redelijk zelfstandig kunnen functioneren. Wanneer je in de theta-frequentie verkeert, dan kan je massa’s informatie downloaden zeg maar, zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen. Maar de omgeving bepaald welke informatie je opneemt en je eigen maakt. Pas na het 7e jaar kunnen kinderen een eigen mening vormen. Dat komt omdat ze dan ook in de andere frequenties terecht komen, de zogenaamde alfa of bèta frequentie. Dat is de frequentie waarop de eigen geest pas in werking treedt.

Je wordt dus in de eerste 7 jaren van je leven geprogrammeerd. En heb je geluk dan ben je geprogrammeerd met zaken als:

-Ik heb altijd geluk.

-Ik ben intelligent.

-Andere mensen houden van mij.

- Mensen zijn aardig.

Dan ben je daarvan overtuigd en zal je dat ook uitstralen. Deze uitstraling zal andere mensen positief beïnvloeden, want je denkt dat anderen net zo denken als jij.

Het omgekeerde is ook waar. Wanneer jij slecht over jezelf denkt, zal dat ook de mensen om je heen negatief beïnvloeden. Het zal lastig worden om geluk aan te trekken. Dat komt omdat mensen zich vaak niet lekker voelen in jouw omgeving. Maar er is nog iets veel belangrijkers dat ervoor zorgt dat je niet zoveel ‘geluk’ hebt als iemand die met een gouden lepel in mijn mond geboren is. Dat komt door de wet van wederkerigheid. De wet van wederkerigheid zorgt er namelijk voor dat mensen jou net zo gaan behandelen als jij hen en jezelf behandeld.

Volg je me nog? Snap je dat ik hiermee bedoel dat wanneer je beroerd geprogrammeerd bent, je jezelf eerst moet herprogrammeren voor succes, om succesvol te kunnen worden?

Daarnaast heb je andere mensen nodig om echt succesvol te kunnen worden. En dan komt weer die wet van wederkerigheid om de hoek kijken. Wanneer je namelijk goed voor jezelf bent, kan je pas goed voor anderen zijn. En anderen zijn alleen goed voor jou, uitzonderingen uitgesloten, wanneer jij dat weer voor hun bent.

Je kent vast de Engelse uitdrukking ‘What goes around comes around’ wel.

In dit blog heb ik uitgelegd hoe het kan komen dat het lijkt alsof de een voor het geluk geboren is en de ander niet. Dat heeft dus niets te maken met hoe je geboren wordt, maar alles met hoe je onderbewustzijn (hardware) geprogrammeerd is en de informatie (software) kan verwerken.

Om succesvol te zijn of worden in je leven moet je dus de juiste mindset of manier van denken hebben.

Heb jij zaken waarin je succesvoller zou willen zijn?

Denk jij dat je onderbewustzijn voor succes geprogrammeerd is of heb je juist vreselijke moeite om je hoofd boven water te houden?

Ben jij ontzettend gemotiveerd, maar kom je toch niet verder op je pad? Heb jij een overtuiging die je ondermijnt?

Of heb jij, net zoals ik tijdens mijn rijexamen, iemand die je onzekerheid triggert?

Wanneer je dat feit al opmerkt heb je de helft al gewonnen.

In mijn volgende blog ga dieper in op de theorie waardoor het komt dat je oude programma’s/overtuigingen je leven beheersen.

Ben je in deze materie geïnteresseerd, dan nodig ik je uit om een kijkje op mijn website Ibolya Moór te nemen en je voor mijn blogs in te schrijven. Daar word je ook op de hoogte gehouden over de voortgang van mijn boek, de Vloek van de Hongaarse familie Moór. Dat wordt een roman/thriller dat gaat over het thema wel over niet bestaan van onheilsvoorspellingen. Daarnaast heb ik een facebookpagina waar ik dagelijkse inspiratie post. Neem een kijkje en neem deel aan de discussie!

Blije groet,

Ibolya Moór


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page