top of page

De 8ste wegwijzer naar succes is volgens Napoleon Hill: ‘De gewoonte om meer te doen dan waarvoor je

Blog naar aanleiding van het boek wegwijzers naar succes van Napoleon Hill.

Dit principe kan natuurlijk op alle hoogtes van de maatschappelijke ladder en in iedere werkomgeving worden toegepast. In mijn optiek moet je daarmee wel oppassen, want er is op dat gebied de laatste 100 jaar erg veel veranderd. Iedereen loopt al het vuur uit zijn sloffen en moet al steeds efficiënter werken. Volgens mij is de rek er wel aardig uit, want er zijn steeds meer mensen overspannen c.q. overbelast. Maar laten we even bij het voorbeeld uit zijn boek blijven. Ik denk dat we daar toch nog wel wat uit kunnen halen.

Napoleon Hill heeft het in zijn boek over mensen die werk zochten ten tijde van de grote crisis. Deze werkzoekenden wilden zichzelf eerst bewijzen voordat ze betaald kregen. Op deze manier konden ze in hun baan laten zien wat ze waard waren. Dit geldt denk ik nog steeds als je iets nieuws wilt introduceren b.v. een boek. In mijn geval de Vloek van de Hongaarse familie Moór. Door eerst blogs te schrijven laat ik je alvast kennis met mij maken. In deze blogs deel ik ook alvast informatie die nuttig voor je kan zijn. Dit kost mij tijd, zonder dat ik ervoor betaald word, dus pas ik deze wegwijzer nu toe.

NH gaat nog verder op zijn voorbeeld in. Je kan namelijk ook opvallen in je werk door meer doen dan wat je opgedragen krijgt. Daarmee toon je aan dat je verantwoordelijkheid wilt dragen. Je chef krijgt dat wel in de gaten en weet op deze manier dat je meer verantwoordelijkheid kunt en wilt dragen. Hier kan weer een salarisverhoging of zelfs een andere, beter betalende functie uit voortkomen.

Een en ander hebben wij toegepast in ons project Oosterwold. Wij hebben namelijk een huis gebouwd in dat gebied in Almere. Hiervoor hebben wij een heel onbekend traject gevolgd, namelijk land dat in handen van het Rijk was bouwrijp maken en uiteindelijk kopen. Dat was en is een pilot voor zowel de gemeente, het rijk als de kopers.

Na 2,5 jaar hard werken en onderzoeken zijn we zover dat we in ons huis wonen. Het was een hele investering van tijd en energie om de benodigde kennis op te doen. Deze kennis delen en deelden wij graag met andere ‘Oosterwolders’. In veel, van de door de bewoners van onze straat zelf opgezette werkgroepen, hebben wij actief deelgenomen. Hierin namen wij veel taken om uit te zoeken op ons. Daar kregen wij ook heel veel terug. Anderen die zich op andere vlakken verdiept hadden, deelden weer hun kennis met ons. Door deze bundeling van krachten kregen wij zaken sneller voor elkaar, dan wanneer ieder het voor zich uit zouden hebben moeten zoeken.

Op dit moment vragen er nog steeds mensen aan ons raad hoe bepaalde zaken opgepakt kunnen worden. Ook hebben wij om niet veel ondernemers geholpen om in beeld te komen. Op deze manier betonen wij hun weer dankbaarheid voor de door hun verleende diensten. We zien dat er door deze manier van samenwerken op alle fronten een rimpeleffect teweeggebracht is. Iedereen vaart er namelijk wel bij.

Maar de crux was verantwoording nemen om onbekende zaken uit te zoeken en deze te delen met anderen. Daardoor krijg je vanzelf een bepaalde status en komen mensen naar je toe om raad te vragen.

Ik ga weer even terug naar de definitie van succes. Want wat is succes nu eigenlijk? Dat is voor iedereen wat anders. Voor ons betekent succes hebben, in een vrijstaande woning te kunnen wonen. Daardoor heb ik veel kennis opgedaan hoe je een kavel bouwrijp kunt maken. Deze kennis mag ik weer delen en doorgeven, waardoor ik veel stof heb om over te schrijven. Voor mij is dat ook een vorm van succes hebben.

Toen ik echter aan dit traject begon wist ik niet of het zou lukken, maar dat geldt voor de meeste dromen/doelen. Velen zijn in het proces afgehaakt door verschillende zaken. Maar als een droom dan uitkomt dan heb je in mijn beleving een succes geboekt.

Maar welk doel wil jij graag zou bereiken?

En ben je bereidt om daar een stapje extra voor te doen?

Durf je een risico te nemen, want je weet immers niet of het gaat lukken?

Of heb je er al ervaring mee en wil je dat met mij delen?

Laat je het me weten?

Blije Groet,

Ibolya Moór

Schrijfster van het boek de Vloek van de Hongaarse familie Moór.

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page